Gesprekken met Wiersma 8 – Over het water

Brooklyn Museum - Jesus Walks on the Sea (Jésus marche sur la mer) - James Tissot - overallKeu
– Toch nog een vraagje over die bijbel.

Wiersma
– Tja, het blijft een intrigerend boek nietwaar?

Keu
– Ja, whatever. Moet je eens luisteren, ik had nog een vraag over Jezus, over dat hij over het water liep. Wat wordt daar nou mee bedoeld, dat hij echt over het water liep zonder te zinken?

Wiersma
– Dat is de heidense uitleg. Iedere Jopie weet dat je niet over water kunt lopen en dat je zulks niet letterlijk moet nemen tenzij je graag belazerd wordt.

Keu
– Maar het staat toch niet voor niks in de bijbel. Wat wordt er dan wel mee bedoeld?

Wiersma
– Jezus was een man van daden, niet zozeer van woorden. Het zal je opgevallen zijn dat hij zelf weinig sprak. Toen hij de handelaren uit de tempel gooide maakte hij daar niet al te veel woorden aan vuil, hij joeg ze gewoon weg. Actie!

Keu
– Je dwaalt wat af van de vraag die ik stelde.

Wiersma
– Ja. Als hij al wat zei, dan ging het over gelijkenissen. Metaforen.

Keu
– Dat weet ik allemaal wel. Vertel nou even over het water.

Wiersma
– Er zijn een aantal voorvallen waarin Jezus iets met water deed. De bruiloft in Kanaan, maar ook het door jou aangehaalde voorbeeld van het over het water lopen.

Keu
– Je bent echt langdradig vandaag.

Wiersma.
– Voor je nu gaat denken: goh, wat een toverkracht, zoiets kan alleen de zoon van God presteren, dien je te begrijpen dat het over water lopen bedoeld kan zijn als een gelijkenis.

Keu
– Ok…

Wiersma
– Dat is even waar ik op toe wil, dat je het lopen over water niet als een wonder ziet, maar als een uitleg van, nou ja, iets anders. Een gelijkenis.

Keu
– Goed, dat begrijp ik. Maar een uitleg van wat dan?

Wiersma
– Nou wordt het lastiger. Water kent als symbool namelijk verschillende betekenissen en wie weet of wij de juiste betekenis boven water halen. Ha, ha. Boven water halen. Dat was een grapje.

Keu
– Nou, bulderen. Ga je me ook vertellen wat jij denkt dat de juiste betekenis is?

Wiersma
– Nee, ga eerst maar even googlen. Google schijnt een goede vriend te zijn.

Facebooktwitter

9 gedachten over “Gesprekken met Wiersma 8 – Over het water”

  1. Die laatste zin had ik er gewoon niet bij moeten zetten (frustraties van een exegeet?)
    Trouwens, ken je die..dat Jezus in zijn almachtige wijsheid de enige was die wist waar de paaltjes, net onder het oppervlak van het water, stonden..Zie ook bovenstaande Jezus, vaak prachtige christelijke kunst uit het verleden met zijn (toen nog) feitelijke weergave van bijbelverhalen maakt het er onze wetenschappelijke hersens niet makkelijker op. De kunst waarderen we, maar wat moet je met zo’n voorstelling? En de moeilijkste voor onze hersens: er zijn bv. ook prachtige schilderijen waarin hij na zijn dood uit zijn graf klimt. Nu zijn we op de hoogte van het oude literaire genre “lege-graf-verhalen” . Met zo’n verhaal wilde men toen zeggen, dat je Jezus, die op hen een enorme indruk had gemaakt en was opgeruimd, niet in een graf moest zoeken, maar in het (zijn manier van) leven. Met die boodschap werden christenen bij het later georganiseerde lege -voor joden zo belangrijke- graf weer naar huis gestuurd. Wat we historisch van een kruisiging in Jeruzalem weten is dat de lijken in een massagraf terecht kwamen. Bij deze ingrijpende exegese heb ik christenen, die me verweten dat ik het bewijs voor het geloof onderuithaalde, woedend op me af zien komen. Alsof je zo niet meer in Jezus zou kunnen geloven…

    1. Ai, paaltjes onder water.

      Ik las laatst ook ergens de verklaring dat er niet bedoeld werd ‘op’ het water, maar dat dit een vertaalfout zou zijn en dat het zou moeten zijn: ‘langs’ het water. Altijd een beetje jammer, zulke verklaringen, zelfs als het zou kloppen. Het haalt de waarde van zo’n gebeurtenis onderuit.

      Maar ik heb het idee dat we dat wel aardig eens zijn, gezien je verklaring over het graf-verhaal. Sommige christenen zullen je inderdaad zien als een anti-christ als je met zulke verhalen aan komt zetten.

      En het plaatje heb ik er idd bij gezocht om de kunst, niet om de voorstelling. En ik heb ook niet de illusie dat ik echt iets nieuws vertel, maar ja, wie doet dat wel?

  2. Als die Wiersma Tommie van voren heet dan snap ik het.
    Die man is het liefst zelfs in beeld, laat ik zeggen: hij draait het liefst om zichzelf heen.
    En daarin is hij niet de enige, veel mensen die geïnterviewd worden lijken er op getraind geen antwoord te geven op je vragen.

    1. Nee, het is niet Tommy Wiersma.

      Het ging oorspronkelijk om gesprekken die ik met een buurman had, maar omdat de dialogen steeds verder afdwaalden van zijn denkbeelden heb ik de naam veranderd. Eerst in Overmaat, later in Wiersma.

      Maar dit niet naar aanleiding van Tommy Wiersma. Joe Speedboot heb ik van ‘m gelezen, leuk boek.

  3. Binnen de bijbelexegese is al decennialang lang bekend, wat de eerste christenen in die tijd met dit verhaal wilden zeggen. Joodse christenen hadden een verhaaltrant die men midrasj noemde. Oude joodse teksten werden daarin geactualiseerd. De oude tekst van hun meest bekende en gelezen boek was die van Exodus, de doortocht door de Rode Zee, het symbool van joodse bevrijding Om aan te geven dat ze Jezus, die ze meegemaakt hadden, vergelijken met hun grote Joodse Mozes – ze wilden zichzelf en andere joden overtuigen van de geweldige betekenis van de niet zo best aan zijn einde gekomen Jezus- is dit wonderverhaal na zijn dood op de hun bekende manier gecomponeerd met actualisatie naar hun vissersherinneringen met Jezus op het meer van Galilea.
    Ons probleem is dat we dit literaire genre niet meer kennen en al helemaal niet meer zouden kunnen gebruiken. Verslaafd aan historische feitenverslagen denken wij te doen te hebben met een feitelijke beschrijving. Met “wonderverhalen” gaven oude culturen aan dat opvallende mensen met eenzelfde grootsheid als God macht hadden over de natuur. Uit het Boeddhisme is ons een verhaal bekend dat twee monniken lopend een rivier overstaken, Zolang ze hun door Boeddha geleerde zelfconcentratie behielden geen probleem, toen die verslapte gingen ze kopje onder. Vergelijk wat er met Petrus gebeurt in dit wonderverhaal over Jezus.
    Laat ik nou toch denken dat dit soort zaken al lang bekend waren. Ik hoop dat ik de pret niet bederf.

Geef een reactie